"המלך הוא בהיכלו, ואנשיו כולם, קצתם אנשי המדינה וקצתם חוץ למדינה, ואלו אשר במדינה, מהם מי שאחוריו אל בית המלך ומגמת פניו בדרך אחרת, ומהם מי שרוצה ללכת אל בית המלך ומגמתו אליו ומבקש לבקר בהיכלו ולעמוד לפניו, אלא שעד היום לא ראה פני חומת הבית כלל. מן הרוצים לבוא אל הבית, מהם שהגיע אליו והוא מתהלך סביבו, מבקש למצוא השער, ומהם מי שנכנס בשער והוא הולך בפרזדור, ומהם מי שנכנס אל תוך הבית והוא עם המלך במקום אחד, שהוא בית המלך, ולא בהגיעו אל תוך הבית יראה המלך או ידבר עימו, אבל אחר הגיעו אל תוך הבית אי אפשר לו מבלתי שישתדל השתדלות אחרת, ואז יעמוד לפני המלך ויראהו מרחוק או מקרוב, או ישמע דבר המלך או ידבר עמו." (הרמב"ם)
קטונתי מלפרש את דברי הרמב"ם, אך אטול נפשי בכפי ואשתף אתכם בתובנתי. על פי הפשט, מכוונים דברים אלה לעבודת הבורא, קרי לשמירת מצוות וללימוד תורה. אך יפים דברים אלה גם למעלת התבונה של האדם, ואלה עשר מעלותיה כמעלות הסולם -
א. חוץ למדינה - אלו חסרי התבונה.
ב. אלו אשר במדינה, מהם מי שאחוריו אל בית המלך ומגמת פניו בדרך אחרת - ואלו בעלי התבונה שבחרו למעול בתבונתם.
ג. ומהם מי שרוצה ללכת אל בית המלך ומגמתו אליו ומבקש לבקר בהיכלו ולעמוד לפניו, אלא שעד היום לא ראה פני חומת הבית כלל - ואלו בעלי התבונה שהולכים בדרך הנכונה, אך לא הגיעו אל יעדם.
ד. מן הרוצים לבוא אל הבית, מהם שהגיע אליו והוא מתהלך סביבו, מבקש למצוא השער - ואלו בעלי התבונה שהגיעו אל יעדם אך לא השכילו להחילה.
ה. ומהם מי שנכנס בשער והוא הולך בפרזדור - ואלו בעלי התבונה שהגיעו אל יעדם, והשכילו להחילה בחזקת מלומד ובקיא.
ו. ומהם מי שנכנס אל תוך הבית והוא עם המלך במקום אחד, שהוא בית המלך, ולא בהגיעו אל תוך הבית יראה המלך או ידבר עימו - ואלו בעלי התבונה מלומדים ובקיאים, שהשכילו לראות את אור תבונתם, ונאלמו דום.
ז. אבל אחר הגיעו אל תוך הבית אי אפשר לו מבלתי שישתדל השתדלות אחרת, ואז יעמוד לפני המלך ויראהו מרחוק - ואלו בעלי התבונה, שהשכילו להתעטף באור תבונתם.
ח. אבל אחר הגיעו אל תוך הבית אי אפשר לו מבלתי שישתדל השתדלות אחרת, ואז יעמוד לפני המלך ויראהו מקרוב - ואלו בעלי התבונה, שהשכילו להתעטף באור תבונתם ולהקרין אותה לאחרים.
ט. ואז יעמוד לפני המלך וישמע דבר המלך - ואלו בעלי התבונה, שהתעטפו באור תבונתם, ולמדו להטיל בה ספק.
י. ואז יעמוד לפני המלך וידבר עם המלך - ואלו בעלי התבונה שהתעטפו באור תבונתם, הטילו ספק בתבונתם, ולמדו לחלוק אותה במידה הראויה עם אחרים.
פרקליט משנת 1976 דוקטורט בשיווק ספרים: ארנונה עירונית, מס שבח מקרקעין, היטל השבחה. מרצה.